ΓΝΩΜΗ: Ερχονται Πρίγκιπες και Δράκοι


γράφει: Αντώνης Καρπετόπουλος

Το ότι καμία επαγγελματική ομάδα ποτέ δεν αποκτήθηκε με τον τρόπο που ο Βλάσης Τσάκας, ο πρίγκιπας Φεϊζάλ και δεν ξέρω ποιοι άλλοι χρησιμοποιούν για να αποκτήσουν τον ΠΑΟ, αποδεικνύει κατά τη γνώμη μου και την σοβαρότητα της ιστορίας.

Αν θες να πάρεις μια ομάδα υπάρχουν τρεις τρόποι:

Ο πρώτος είναι να πας στους ιδιοκτήτες της, να ρωτήσεις πόσο την πουλάνε, να εμφανίσεις σε μια ελληνική Τράπεζα τα χρήματα που έχεις προς διάθεση, να ελέγξεις αν τα στοιχεία που σου έδωσαν για τη βιωσιμότητα της είναι σωστά, να καταθέσεις τα χρήματα και να την αποκτήσεις: έτσι έκανε ο Μαρινάκης όταν αγόρασε τον Ολυμπιακό από τον Κόκκαλη με χρέη τεράστια.

Ο δεύτερος είναι να καταθέσεις τα χρήματα που χρειάζονται σε ένα λογαριασμό της ομάδας και να σου παραχωρήσουν τις μετοχές: αυτό έκανε ο Σαββίδης για να πάρει τον ΠΑΟΚ, τον οποίο και διοικεί χωρίς να έχει βάλει ακόμα το δικό του ΔΣ.

Ο τρίτος και ευκολότερος είναι να αγοράσεις τις Αυξήσεις Μετοχικού Κεφαλαίου, ώστε να είναι και βέβαιο ότι όλα τα χρήματα θα μπουν στην ομάδα: έτσι μπήκαν στον ΠΑΟ ο Βγενόπουλος, ο Πολέμης, ο Πατέρας, ο Γιαννακόπουλος και πολλοί άλλοι το 2008. Αν ο Φειζάλ εμφανίζονταν να αγοράσει τις ΑΜΚ, οι άλλοι για να τον σταματήσουν θα έπρεπε να βάλουν αυτοί χρήματα: τι καλύτερο για τον ΠΑΟ;

Υπάρχει κάποιος με διάθεση να το κάνει; Δεν τον βλέπω. Οπως δε βλέπω και τον πρίγκιπα να ακολουθεί τις οδούς της λογικής που σημαίνει ότι έχει άλλα σχέδια. Η αληθινά ενδιαφέρουσα ερώτηση δεν είναι ποια είναι αυτά, αλλά πως γίνεται να υπάρχει κόσμος που να πιστεύει ότι το κονκλάβιο του Τσάκα αποτελείται από σοβαρούς επενδυτές.

Ο Ελευθέριος Βενιζέλος νομίζω είχε πει ότι η δύναμη μιας χώρας είναι να έχει φρόνηση και αίσθηση της πραγματικότητας: καταλαβαίνετε ότι ήδη από τον καιρό του, όταν μιλάμε για Ελλάδα, τίποτα από αυτά δεν είναι δεδομένο. Η κρίση απλά επέτεινε όλα όσα κουβαλούσαμε – δεν άλλαξαν οι αντιλήψεις, όπως κακώς πιστεύουμε, απλά μεγάλωσε ακόμα πιο πολύ η συναισθηματική ανωριμότητα που ως χώρα μας χαρακτηρίζει. Αυτού του τύπου η ανωριμότητα μας οδηγεί σχεδόν πάντα να περιμένουμε μαγικές λύσεις και σωτήρες. Όχι μόνο στο ποδόσφαιρο αλλά παντού. Ακόμα και οι διχασμοί μας βασίζονται στην ανωριμότητα: υπάρχουν αυτοί που έχουν τις καλές λύσεις και αυτοί που έχουν τις κακές. Το ότι λύσεις δεν έχει κανένας συνήθως ούτε μας περνάει από το μυαλό.

Δεν θέλω να τρέξω πολύ πίσω γιατί πραγματικά μπορώ να βρω ιστορίες για αγρίους: θα περιοριστώ σε κάποια σχετικά πρόσφατα. Θέλω απλά να θυμίσω ότι ο Αργύρης Σαλιαρέλης υπήρξε κάποτε ο «βασιλιάς των ρουμπινιών» που θα ελευθέρωνε τον Ολυμπιακό από το Νταϊφά. Θυμίζω ότι ο πλούτος και οι σπατάλες του Γιώργου Κοσκωτά οφείλονταν στο ότι «είχε μια μηχανή και έκοβε χρήμα στα υπόγεια της Παλλήνης» – αυτό πίστευε το 1986 ο κόσμος.

Θυμίζω ότι στη Σαλονίκη εμφανίστηκαν μετά βαϊων και κλάδων για να αναλάβουν ομάδες ο «βασιλιάς των μαγιό», οι σεϊχηδες με τα πετροδόλλαρα στον Αρη, ο ίδιος ο Τσάκας με το fund από την Αργεντινή και την Κυρία Πατρίτσια, ο Λαντάνι «που είναι φορτωμένος με τα λεφτά του Κασόγκι και θέλει να τα ξεπλύνει». Θυμίζω τον Σκλαβενίτη από το μαγευτικό Ματζανίγιο, τον Κοζώνη με τα αεροδρόμια, τους Κύπριους βαθύπλουτους που μπαίνουν στην ΑΕΚ, τον Αραβα πελάτη του δικηγόρου Βλάχου, την Gas Prom. Κάποιος θα πει ότι όλες αυτές τις ιστορίες, όπως άλλωστε και τα τωρινά κατορθώματα του Τσάκα, τις ανέδειξε ο Τύπος και ότι μια ευθύνη την έχουν και οι δημοσιογράφοι – δεν διαφωνώ. Πλην όμως αυτή η ανάδειξη είναι δουλειά μια λαϊκίστικης δημοσιογραφίας που βρίσκει κοινό: αν κοινό, εθισμένο στο παραμύθι, δεν υπήρχε όλες αυτές οι ιστορίες θα είχαν πεθάνει σε μια μέρα.

Πολύ φοβάμαι πως μεγαλύτερο πρόβλημα και από την ίδια την διοχέτευση ή το φούσκωμα της πληροφορίας είναι το κοινό. Μιλάμε για το ίδιο κοινό που το 1981 ψήφισε να φύγουμε από την ΕΟΚ και μετά έτρεχε να πάρει τις κοινοτικές επιδοτήσεις. Αναφέρομαι στον ίδιο ακριβώς κόσμο που πιστεύει πως υπάρχουν διεθνείς συνομωσίες εναντίον της χώρας μας γιατί «αποτελεί το καλύτερο οικόπεδο στη γη και όλοι θέλουν να το αγοράσουν», που πιστεύει ότι η έξοδος από την κρίση είναι οι μετοχές της Τράπεζας της Ανατολής και τα πετρέλαια που αύριο κιόλας μπορούμε να εξάγουμε και που είναι αρκετά για να μας μετατρέψουν σε Ντουμπάι. Αναφέρουμε στους ίδιους εκατομμύρια ανθρώπους που πιστεύουν πως το τέλος της κρίσης είναι ένα μαγικό κόλπο που υπάρχει, αλλά που ακόμα δεν το κάναμε: ανάμεσα σε αυτό το μαγικό κόλπο και τον Πρίγκιπα του Τσάκα μη νομίζετε ότι υπάρχει κάποια μεγάλη διαφορά. Διαφέρει η υπόσχεση και το πακετάρισμα: η ελπίδα είναι ακριβώς ίδια.

Καθώς η κρίση βαθαίνει θα εμφανίζονται ακόμα και περισσότερες μαγικές συνταγές και θα λέγονται ακόμα περισσότερα παραμύθια. Ο έλληνας ζει σε μια χώρα ηλιόλουστη εννιά μήνες το χρόνο: αυτό και μόνο αρκεί για να ζει σε μια παραμορφωμένη πραγματικότητα. Σε ένα φωτισμένο και λαμπερό σκηνικό έχουμε εκπαιδευτεί να περιμένουμε θαύματα – το φως σχεδόν σε υποβάλει στο να περιμένεις από το πουθενά το καλό: μόνο που η ζωή είναι κάτι άλλο.

Όταν η ελπίδα σβήνει, γιατί καμία ελπίδα δεν μπορεί να είναι συνώνυμο του παραμυθιού, είναι ευκολότερο, αντί για αυτοκριτική να ψάχνουμε τον εχθρό που την κατέστρεψε. Ετσι για κάθε προσδοκία που σαν φούσκα ανατινάζεται, υπάρχει ένας κακός που δεν μας άφησε να τη χαρούμε – οι Αμερικάνοι, οι Γερμανοί, οι Μεγάλες Δυνάμεις, οι τραπεζίτες, τα αφεντικά, οι Εβραίοι, οι προαιώνιοι εχθροί: όρεξη να υπάρχει. Το σχήμα λειτουργεί κάτι αιώνες τώρα: η χώρα γεννάει παραμύθια και μετά χρειάζεται δράκους, κυρίως γιατί τα παραμύθια της δεν έχουν πρίγκιπες.

Τουλάχιστον το παραμύθι του Τσάκα έχει πρίγκιπα. Τον οποίο πρίγκιπα δεν τον αφήνουν να μπει και να βάλει λεφτά στον ΠΑΟ οι κακοί δηλαδή οι μέτοχοι του ΠΑΟ. Δηλαδή τα αφεντικά, οι τραπεζίτες, το ντόπιο κεφάλαιο, το ΔΝΤ, η Ευρωπαϊκή Ενωση, η Μέρκελ κτλ. Κάπου στο τέλος θα εμφανιστούν και οι δράκοι…

Advertisements

Σχολιάστε

Συνδεθείτε για να δημοσιεύσετε το σχόλιο σας:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s